Hei på deg Røros!

Jeg kan si bare en ting og det er : det var ganske deilig å komme seg ut av bilen etter den 5.timer turen og strekke på beina!!! Det føltes som om rumpa min hadde blitt firkantet. Og en ting til…vi var veldig sultne! Venninnen Laura hadde tatt med seg bakst: piroger med kjøttfyll som vi spist på veien, men allikevel magen mente at det er på tide med lunsj.

Så etter at vi hadde parkert bilen og sjekket inn på hotellet, dro vi på utforske byen turen i Røros og for å finne et koselig sted å spise lunsj på.DSC_1943DSC_1944DSC_2052DSC_2030

For å si det kort: Røros skuffet oss med været, det var mye mindre snø enn vi tenkte det blir. Det viste seg at vinter hadde ikke kommet for fult til Røros heller. Hvit var det, men ikke hvit nok. Vi var forberedt til å møte 2.meter med snø og 40 kuldegrader, men bakken var så vidt dekket med snø og det var 1.kuldegrad. Angående kulden, rart nok føltes den ene kuldegraden som hele -15. Kulda beit oss i lår som bare det.DSC_1963DSC_1981DSC_2015DSC_2026

Men ellers var byen like eventyrlig som vi trodde det blir 🙂 Gatene, butikker, hus, kafeer var pyntet til Jul. Hele byen ser jo ut som en friluftsmuseum 🙂 Og det Artis la merke til var alle rør utenfor vegger av hus. Igjen vi spurt ikke men konkludert selv at det sikkert er pga brannsikkerhet. En må ikke være geni for å forstå at hvis det brenner i et hus, brenner det i hele byen der alle hus er så gamle,laget av tre og står så tett.DSC_1959DSC_2025DSC_2055DSC_2061DSC_2085DSC_0062DSC_0063DSC_0070

Som sagt,vi syntes at hele byen ser ut som museum og det var så koselig å vandre i gatene at vi egentlig ikke hadde noe mål om hva er det vi vil se. Det eneste vi ønsket å se i Røros var kirka. Akkurat da vi nærmet oss kirken, var det en dame som hold på å koste utenfor og vi forsto ikke helt om kirka er åpent for besøk eller ikke.Damen forsto at vi tviler og ønsket oss velkommen til å komme inn og se selv om snart skulle det være bryllup der. Hun måtte ikke gjenta seg to ganger 🙂 Og vi var så heldige at vi fikk høre orgelmusikk da han som spilt orgel øvd til bryllupet….heldige vi,ikke sant 🙂 !DSC_1976DSC_2066DSC_2198

Koselig kafe fant vi også…i veldig gammel bygning som hadde begynt å synke slik at bordet sto skjevt. Vi måtte selvfølgelig ta bildet av suppe i tallerken for å dokumentere dette 😀 DSC_1997DSC_1996

Egentlig hadde vi tenkt til å ha det ordentlig gøy på kvelden, men der skuffet jeg og Boriss våre venner. Etter vorspiel på hotellrommet vårt, treretters middag, enda mere vandring i Røros gater og noen drinker i baren, var vi med Boriss så klare til å legge oss at det var ikke snakk om fest og moro. Litt synd, klokka var bare 22.00 🙂 Neste gang blir vi klokere og skal ikke feste natta før en så krevende reise 😀 DSC_2145DSC_2161DSC_2167DSC_2169DSC_2180DSC_2187DSC_2232DSC_2093DSC_2128

Og ja, nesten glemt. Det var masse som skjed i løpet av natta. Først og fremst brannalarm gikk et par ganger. Det var fest med røykelementer i samme bygning der hotellet lå, så den røyken utløst brannalarm. Og jeg er ikke den person som får panikk hvis jeg hører alarm, så istedenfor å begynne å kle på meg og løpe ut av hotellet, ba jeg Boriss til å slå av alarmen siden den bråket så mye og hindret mit nattesøvn 🙂 Han klart ikke å slå den av så klart. Når brannalarm gikk for andre gang, sto jeg opp for å se ut av vinduet om det er andre hotellgjester som samler seg utenfor. Jeg så ingen, det var ingen som gikk rundt og banket på døra for å få oss ut av hotellet, så jeg la meg igjen og sov til morningen. Våres venner hadde det litt tøffere, de holdt på å bytte rom midt på natta, da det rommet de hadde fått befant seg rett over lokaler der den private røykfesten foregikk. Selv om jeg kunne forestille meg hvor grusomt er det å sove når det er fest rett under rommet ditt, klart jeg ikke å slutte å le når Laura, ved frokostbordet, fortalt om alle lyder og opplevelser fra natta før. De fikk rabatt for rommet for alt ubehag de fikk oppleve om natta.

Og så var det søndag og det var på tide å dra tilbake til Oslo. Jeg kommer tilbake til Røros men det blir om sommeren for å se byen da og for å besøke kobberverket.