Ciao Venezia!

dzivoklis_shampis

I Venezia landet vi veldig seint, tror at kl var 21.00. Jeg på forhånd hadde kjøpt tur/retur billetter til oss med waterbus. Tenkte at hvis en er i Venezia så bruker en båt og ikke tog eller buss 🙂 Skulle ønske at jeg hadde valgt togreise til Venezia for oss 😀 Først og fremst, siden vi landet så seint, gikk vannbus til Venezia kun hver halvtime, så hvis vi ville rekke den som gikk etter 20.minutter og ikke vente en time til neste, hadde ikke vi tid til å finne hvor kunne vi bytte våre forhåndsbestilte/skrevet ut hjemme billetter mot ekte billetter. Så vi endt opp med å kjøpe nye enveis billetter som betyr da at vi kastet vekk 15.euro. Ikke så ille, men jeg gjerne hadde unngått det, men nå har jeg lært at det er ingen vits til å kjøpe billetter på forhånd til vannbuss i Venezia. Å kjøpe dem på stedet er bare 3.euro tur/retur for oss begge to dyrere enn å bestille dem på nettet, og så slipper å stresse om å finne fram til steder der en kan faktisk bytte utskrift mot ekte billetter. Som vi lært, en kan ikke gjøre det i betjente båt stasjoner, vi måtte gå til en reisebyrå for å bytte utskrift til retur billetter når vi skulle dra tilbake.
Men,men…tilbake til vannbuss: først trodde jeg at de tuller med oss, hvordan en så liten båt kunne noen finne på å kalle for buss. Den var ikke mye større enn de båtene som kjører Aker Brygge og, f.eks. Bygdøy her i Oslo. Seriøst, hvordan kunne vi alle sammen få plass i den lille båten og ikke glem om store kofferter vi alle pasasjerer hadde, en familie tom hadde barnevogn.
Det viste seg at det går helt fint, vi ble stuet i den delen av båten som er delvis under vann og kofferter sto oppe på dekk. Ærlig talt, jeg trodde at kofferter kommer til å ramle i sjøen. De ble stablet i høyden, båten hadde stor fart og hoppet i bølger som gal. Jeg blir ikke sjøsyk men jeg tror at jeg ble litt grønn i ansiktet på slutten av denne reisen 😀
Og så trodde jeg ikke at det skal ta så lang tid fra flyplassen til Venezia, men det tokk hele 45.minutter. Sikkert hadde tatt mere tid hvis folk hadde gått av i alle stoppesteder, men mesteparten ble med til Rialto bro der også vi gikk av.
Jeg skulle ringe eller sende sms til vår vertinne når vi satt oss i vannbussen, hun skulle møte oss ved Rialto bro og følge til leiligheten vi hadde leid. Men det bråket så mye inne i den vannbusen at jeg måtte sende sms isteden. Ingen vits til å ringe til noen hvis du vet på forhånd at det blir umulig å høre hva er det person i andre enden av røret skal si, ikke sant 😀 !

Vi nettopp hadde gått av båten da vår vertinne ringt og spurt hvor var vi. Det viste seg at hun ikke hadde fått mine sms og visste ikke at vi er på vei. Vi avtalt at vi venter ca 15.minutter ved Rialto bro til hun kommer. Vi hadde ikke noe imot, det var bare koselig…å stå ved Rialto bro og observere byen,bygningene, mennesker og forstå at vi faktisk er der i Venezia. Sultne var vi, det var den eneste negative følelsen 😀 Hadde ikke spist på lenge og var bekymret at alt blir stengt til vi kommer til leiligheten, legger fra oss kofferter og finner oss et spisested…
Vår leilighet lå i 5.minutters gåavstand fra Rialto bro, som det var nevnt i beskrivelsen av leiligheten i airbnb.com. Denne her var andre gangen vi leid leilighet gjennom airbnb.com og det var andre gang jeg ikke ble skuffet. Alt faktisk var som vist på bilder og beligenheten var som i omtale om leiligheten.
Vi forsto veldig fort at vi kommer ikke til å gå oss vill da gata fra Rialto bro til vår leilighet er en av hovedgater som turister bruker for å f.eks. bevege seg mellom Rialto og tog stasjon. Den var helt tom så seint på kvelden, men dagen etter forsto vi at det er der folk går og vi var veldig glade at leiligheten vår lå på en liten sidegata fra den travle gata. Det var som en blindvei, der begynnelsen av gata var så trang at to mennesker kunne ikke gå ved siden av hverandre.

Leiligheten befant seg i en veldig gammel bygning og trappeoppgangen kunne skremme vettet av noen som er vant til luxus. Maling ramlet av med en gang vi kom bort til veggen og ledningene hang løs over hodet vårt. Men leiligheten var helt grei. Stua var veldig stor, vi hadde TV, trådløs internett, stor nok kjøkken som jeg hadde ingen planer til å bruke ( kun kjøleskap til avkjøling av vin 😀 ), hadde tom spisestua, stor bad,to soverom der en hadde dobbeltseng og den andre to single , og hvis vi fikk lyst til å vaske klær kunne vi gjøre det også siden det var vaskemaskin i leiligheten også. For meg den beste delen ved leiligheten var strykjern 🙂 Jeg er veldig opptatt av at jeg har strykjern når jeg er på reise, da klærne blir utrolig krøllete når de har vært i kofferten. Jeg hater å se ut som en som nettopp har veltet ut av senga når jeg nyter det fine stedet jeg har kommet til, føler meg ukomfortabelt rett og slett.

kollaza9

dzivoklis_edamistaba

dzivoklis_gulamistaba

dzivoklis_gulamistaba2

dzivoklis_vannasistaba

dzivoklis_viesistaba

dzivoklis_virtuve

Etter at vi hadde fått all info, forlat vertinne oss og vi skyndte oss til nærmeste restaurant for å få litt mat. Vi befant oss like ved Riva del Vin. Ifølge Gyldendals Reiseguider er det :” et av de få stedene der du kan sitte og slappe av på bredden av Canal Grande.” Det er mange restauranter som ligger der, den ene etter den andre lå de langs Grand Canal og alle var åpent selv om klokka nærmet seg midnatt. Vi bare ramlet inn i den som hadde mest gjester og bestilt sjømat og hvitvin 🙂 Vi drakk kun hvitvin i Venezia. Vet ikke hvorfor men det føltes at hvitvin i Venezia smaker og passer bedre enn rødvin. Det var ikke så veldig varmt, holdt mellom 18-22 varmegrader alle dager, men allikevel var det veldig godt med avkjølt hvitvin 🙂