Koselige dager i Rondane

Det er ikke bare utenlandsreiser som gjelder for meg for å mate min reisesyke vesen, selv om jeg blir litt grinete hvis jeg ikke kommer ut av Norge hvertfall to ganger i året 🙂
Jeg er veldig glad i Norge og landets vakre og varierende natur, bare synd at jeg må si meg enig med de som sier at veldig ofte utenlandsreiser blir billigere enn å reise Norge rundt. Jeg og mannen min hadde tenkt å dra på Norge rundt reise i sommer i en uke….med bil, telt,oppblåsbar madrass og bærbar grill. Det ble ikke noe Norge rundt reise,vi dro i 4.dager til Edinburgh isteden, hørt på hjertet og lommeboka 🙂 Hjertet sa at Edinburgh skal gi mere glede siden vi er så glad i Skottland og lommeboka sa at det blir billigere med Edinburgh tur enn Norge rundt biltur. Og så jeg fremdeles håper på at hvertfall en av oss skal vinne flybilleter for reise i Norge fra Widerøe i Widerøe sin fotokonkurranse, krysser fingrene for oss!!!! Har fremdeles ubenytet weekend hotellovernatting i Narvik som må brukes innen 2014. Hadde vært fantastisk å dra ditt når nordlys slår til i Nordnorge!!!!!
I år bestemt vi oss også at vi ikke skal dra hjem til Latvia nå om sommeren. Gjør det hvert år, blir utrolig lei selv om det er koselig å se foreldrene og andre i slekta, men nå har alle internett, telefon…avstand blir mindre når vi kan når som helst ringe hjem til foreldrene, koster ikke så mye nå heller, må bare velge riktig telefonoperatør. Og så jeg føler at i det siste besøk til Latvia har vært unødvendig sløseri med penger som ingen egentlig får noe glede av. Da er det bedre å invitere familien på besøk til oss og gi dem koselig opplevelse de aldri kommer til å glemme.
Jeg har yngre bror som hadde bursdag i slutten av juni. Allerede i januar, når vi med Boriss bestemt oss for at vi ikke skal dra til Latvia og i år skal ikke invitere foreldrene på besøk,tenkt jeg at da skal jeg gjøre noe hyggelig for broren min til bursdagen hans: han skulle få fjelltur til Rondane til bursdag. Rondane valgt jeg pga at jeg har vært der en gang før..bare litt nærmere høst….og det var så vakkert der at jeg visste at det er det perfekte stedet å dra til.

Etter mye leting på internett, landet jeg på at Brekkeseter på Høvringen har hytter jeg ser etter. Jeg ville ha ordentlig norsk hytta med peis, gress på taket, midt på fjellet og så var det viktig at det var to soverom 🙂

Det tokk oss 4,5.timer å komme fram til Rondane, men den lange bilturen var absolutt verdt det. Og så var vi heldige med været..sola skinte og alle var glad 😀 Brekkeseter og hytta var så koselige som jeg forestilt meg etter at jeg hadde sett på bilder på nettet…ordentlig norsk fjelldrøm!!!!Selv om den var litt dyr drøm: kostet godt over tusenlapp for en natt og badet i hytta var ganske utslitt. Kunne tenke meg også at Brekkeseter hadde opplyst at siden hytta jeg hadde leid sto helt bortest på seter, strekker ikke trådløs nett til. Jeg hadde nok valgt en annen hytta hvis jeg hadde visst at vår hytta ikke hadde internett som det ble lovet på hjemmesidet til Brekkeseter.Jeg visste at det blir ikke TV på hytta og det kan bli litt for stille om kveldene uten noe som helst, må ha litt bråk i bakgrunn.Vi valgt til å se på filmer på iPad gjennom mobilnett. Telefonregningen ble en tusenlapp større enn vanlig pga det.
Siden jeg også visste at jeg vil grille på hytta, hadde jeg skaffet meg bærbar kullgrill,slipper å miste hele nervesystemet med å prøve å grille middag på engangsgrill, utrolig fantastisk!!!!!
Jeg var veldig spent på hvordan skal det gå med broren min og fjelltur 😀 Han aldri har vært på fjellet, jeg og Boriss måtte lære han ordentlig fjellvett…at han må ikke løpe fra oss slik at vi mister han og han oss fra synet, han må ta ut hender fra bukselommer, må hilse på og legge merke til alle han treffer på fjellet. Han ble flink til det etter hvert 😀 Og så var det første gang han gikk så mange km til fots, var overasket selv da han klart seg gjennom dagen med glans. Yrkesjåfører også…mammaen min sa at broren min sikkert hadde kjørt bilen inne i huset også for å slippe å gå fra rom til rom 😀

Vi valgt til å gå til Smuksjøseter og bestige en av fjelltopper der, en som var på ca 1500 moh. Jeg hadde igjen sjekket yr.no og alle andre værmelding sider hver dag i to uker for å være oppdatert om været, men igjen ingen av prognosene var riktige. Det skulle ikke regne den dagen da vi gikk tur til fjellet, men vi ble overasket av ordentlig dusjregn: småregnet hele veien fra Brekkeseter til Smuksjøseter slik at vi til slutt ble helt gjennomvåte og måtte ta en pit stop på kaffeen på Smuksjøseter for å tørke oss hvertfall litt før vi fortsatte mot fjelltoppen. Og resten av dagen var bare fantastisk: vi fant snø på vei til toppen og måtte ha snøballkrig, med noen småpauser kom vi til fjelltoppen vi ønsket å komme til og der spist vi smørbrød, drakk te og nytet den fantastiske utsikten. Rondane er jo bare så vakkert, blir aldri lei!!!!

Siden det var selve bursdagen til broren min, skulle vi feire det på kvelden. Igjen med nydelig grillmat, medbrakt sjampis og jeg laget ostekake som jeg pyntet med lys som så ut som lastebiler, koooooooselig!!!!

Vi avtalt at neste gang broren kommer på besøk, skal vi dra vestover og skal vise til han livet ved kysten. Fjell har han opplevd nå 🙂

KategorijasRondane 2014

2 replies »

1. Hej
    Super fin side du har, med flotte billeder!
    Nen primitive hytte der ligger lene, du har på billedet dit er veldig fin .
    Ved du hvordan jeg kan leje denne hytte.
    Det er lige den hytte jeg leder efter til min sommerferie med familien, og jeg vil meget gerne at den er meget primitiv og uten netværk, toilet og bad er heller ikke vigtigt…

Håber du kan hjælpe mig

Mange hilsner
    fra

Marie Lotzbeck

• Hei Marie, så hyggelig at du liker siden min og ikke minst fant noe nyttig til deg. Den hytta jeg har på bildet, er fra Brekkeseter, http://www.brekkeseter.no Hytta liger på seter veldig nært Brekkeseter hotell og alle andre hytter på seter, så den er ikke så veldig frittligende midt i ingemansland. Litt dyr var den også, over 1000 nok per natt, men jeg tror at det er billigere å leie i lengre periode enn bare en helg som jeg gjorde. Hvis du sjekker hjemmesiden, kan du finne denne hytta og alle andre som de har der på Brekkeseter.
      Hvis du er glad i fjell, et fint området er også Gålå. Der en gang leid min familie hytta gjennom http://www.novasol.no men den hytta hadde alt, tom penere bad og kjøkken enn det jeg har hjemme 🙂 Men jeg også har sett på hytter her http://www.norgesbooking.no/no/aktuelt/det-enkle-hytteliv , det er her kan du se samlet en del hytter som tilbyr det primitive hytteliv…uten netverk,wc og tom innlagt vann. Håper du finner noe du så etter.